. . . ! ! ! . . .? ? ? . . . ! ! ! . . .

Igår var jag på spelmansstämma under dagen på huberget. Jag berättade lite kring hur musikveckan i Stöde kommer att se ut i år.
Folk får säga vad de vill, men folkmusik är bra vackert. Jag hörde flera gånger under gårdagen hur man spelade "Ryssmo Ante" det är en visa som är ifrån Stöde trakterna. Men det är inte bara det. Utan den spelade min morfar ofta när jag var liten. Det var så att man kunde se sig själv igen sitta på golvet framför honom om tralla på den visan.
Kvällen blev lugnare än väntat. Jag gick en promenad och ´sen satt jag på altanen några timmar och tog det lugnt.
Idag började jag med att vara i kyrkan, för att än en gång få höra spelmännnen ge toner ifrån sina fioler.
Nu sitter jag här på rummet och kollar på väggen, där det hänger en vacker och bra fiol. Men frågan är om man ska ta ner den från väggen och försöka lära sig nåt.
Det skulle vara som ne hyllning till morfar att lära sig den biten "Ryssmo Ante". . . .

 Igår skulle han, min älskade morfar fyllt 91 år, om han hade varit vid liv  :`(   <3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0